Az alábbi írás egy tavalyi kirándulás látnivalóit foglalja össze. Az oda-vissza 2600 km-es túrát még 2013-ban tettük meg az éves hollandiai teherbicikli-találkozóra. Az esemény olyan jól sikerült, hogy idén is megrendezik, úgyhogy tavasszal megint ott a helyünk az immár 2 napos, világraszóló eseményen.
Az év első igazi napsütéses vasárnapját köszönthették a hollandok április hetedike reggelén, ahogyan mi is, mivel éppen az Amszterdam - Nijmegen közötti autósztrádán igyekeztünk célunkhoz egy fekete Audi ülésében a megengedett maximális sebességgel, azaz 100 km/h-val. Ha esetleg valaki megteheti, és ennél jobban sietne, akkor az átlagsebességmérő berendezés által postára adott csekk már otthon fogja várni mire hazaér.
A mi kis otthagyott ökológiai lábnyomunkat igazolja, hogy egy szebb (biciklis) jövő vizsgálata céljából szervezett tanulmányúton vettünk részt, melyet a hazai teherbringás élet felpezsdítése érdekében szerveztünk. Éppen ezen a napon adták át a forgalomnak az új, hat kilométeres Nijmegen-Beuningen kerékpársztrádát, a döntéshozók és a kerékpárszervezetek elnökei pedig együtt pózoltak egy nyolcszemélyes bringabusz (magyarul: limbóhintó) nyergében.
Különítményünk a nemzetközi teherbringás találkozóra, a 2013-as Bakfietstreffenre érkezett Nijmegen peremkerületébe, egy régi gyárépületből kialakított kultúrkomplexum, a Vasim udvarára, ahol nem kevesebb, mint 112 cargo várta a nagyérdeműt, és minket is.
A gyárépületből átalakított kultközpontban – lévén az év első napsütéses hétvégéje – családi és egyéb programok szórakoztatták a nagy számban megjelent érdeklődő tömeget. Az "egyéb programok" alatt olyan kulturális ínyencségeket értek, amelyeket az épület egyes elszeparált részeiben tevékenykedő különcök tártak a vendégek elé, mint például a második világháború-flash szimulátor egy konténerben, vagy egy raszta férfi szemétből épített birodalma.
Eközben az udvaron a szakmaibb közönség szemlélte a cargoépítés technikai újdonságait és régiségeit. A legtöbb bringát helyben ki is lehetett próbálni. Volt itt a bevásárlókocsiból épített háromkerekűtől elkezdve a neves gyártók szériatermékein át az elektromos rásegítésű négykerekűig minden, mi a mezei bringásnak beindítja a nyálelválasztását. A kisebbek felülhettek a pedálmeghajtású cargo-ringlispílre, az éhesebbeknek cargora épített kemencéből jutott pizza, a hangszórókból pedig egy helyi zenekar számai és a teherbringabizniszről gyűjtött tapasztalatok szóltak. Ilyenek voltak például az európai cargos szövetség, a CycleLogistics holland divíziójának képviseletében Ton Daggers gondolatai, vagy a berlini Urban-e képviselete, akik cargokat alakítanak át elekromos meghajtásúra némi dizájntuninggal megspékelve.
Volt itt még autókinézetű bicikli, amit a pedálos moszkvicson felnőtt generáció igazán nagyra értékelt, volt kávéstand és dj-pult, mind-mind kerekeken. A holland mentalitás igazán alkalmassá tette a helyszínt egy laza hétvége eltöltésére, szájtátásra, beszélgetésre, így a jövő évi utazást már be is írtuk a naptárba.
THE FAST Cycle SONG
The new fietsepad ... What does that quickly
Bang Red and super-tight ... and the wind in the back
by bike to Beuningen back here ... and
I got it with ease ... Within fifteen
Cycling used to be here disastrous
With all those cars and fast traffic
trucks, smelly and greedy Buses,
And traffic lights, a hundred or more
Arrived at your destination
if you had brought the least
wash your tired and sweaty on your schedule back
Guys, what we baled
On this path is really nice
because you cycle never really alone
Schoolboy and wife, Germans and Bellig
Oh, you look absolutely everyone
So I just saw a boy and a girl
So cozy, love far beyond the ear
With lantern that he gave her a kiss
We'll do it all here for?
...
And then you can again think of
the environment is here with benefits
so you do not have to fill up more diesel
and the CO2 remains in our street
Cycling is also much healthier
than sitting in a car like that, you bet
I suddenly get a six pack, what a wonder
And look how much money I save as